Każdy wysiłek fizyczny uprawiany systematycznie i bez nadmiernych obciążeń ma korzystny wpływ na organizm człowieka. Pływanie jako forma aktywności ruchowej w wodzie wszechstronnie angażuje aparat ruchowy człowieka, jest też doskonałym środkiem oddziaływującym na kondycję fizyczną i psychiczną na każdym etapie rozwoju osobniczego. To również lekarstwo, które stosuje się wtedy, kiedy za pomocą ćwiczeń w wodzie pragniemy odzyskać częściową lub pełną sprawność utraconą np. podczas kontuzji.

Systematyczne uprawianie pływania skutecznie redukuje nadmiar tkanki tłuszczowej i nie dopuszcza do jej powstawania w nadmiernej ilości. Poprawia się wytrzymałość a wysiłek rozkładany równomiernie na różne grupy mięśni skutecznie stymuluje ich rozwój. Wzmacniane w ten sposób mięśnie zabezpieczają stawy przed uszkodzeniami, stabilizują kręgosłup zapobiegając powstawaniu wad postawy. Wysiłek wykonywany w wodzie w pozycji poziomej nie obciąża niekorzystnie układu krążenia, ponieważ serce nie musi pokonywać siły grawitacji. Sprawny organizm wysyła do mózgu pozytywne informacje mające korzystny wpływ na stan psychiczny człowieka. Umiejętność pływania umożliwia również w bezpieczny i atrakcyjny sposób spędzanie wolnego czasu nad wodą.