Jeżeli chcesz bezpiecznie spędzać czas nad wodą – naucz się pływać i przestrzegaj zasad bezpiecznej kąpieli.

 

  • Nie wchodź do zimnej wody bez uprzedniego przygotowania organizmu (przemycie twarzy, klatki piersiowej, okolic krocza i ud).
  • Pływaj tylko w miejscach strzeżonych.
  • Poznaj swoje możliwości pływackie i nie przeceniaj ich! Nie ścigaj się z lepszymi i szybszymi niż ty pływakami.
  • Nie pływaj w miejscach zakazów kąpieli.
  • Naucz się prawidłowej techniki skoku na głowę.
  • Nigdy nie skacz do wody (szczególnie na głowę) o nieznanej głębokości. Pamiętaj – ukształtowanie dna często się zmienia.
  • Uważaj na zmęczenie, zbytnie wyziębienie, nadmiar słońca, zbytnie wyczerpanie.
  • Nie żuj gumy ani nie jedz w czasie pływania – możesz się łatwo zadławić.
  • Rozsądnie dobierz odpowiednią przerwę między jedzeniem i pływaniem. Jeżeli zjadłeś porządny posiłek odczekaj godzinę zanim wejdziesz do wody.
  • Alkohol i pływanie to złe połączenie. Alkohol upośledza twoją ocenę sytuacji, zmysły równowagi i koordynację ruchową (zwłaszcza w wodzie), zaburza termoregulację organizmu.
  • Podczas pływania łodzią (kajakiem, pontonem), lub łowieniem ryk z pokładu, zawsze noś kamizelkę ratunkową.
  • Poznaj typowe warunki pogodowe dla danego regionu i postaraj się unikać burz na wodzie. Woda przewodzi prąd – jak tylko usłyszysz oznaki zbliżającej się burzy wyjdź z wody.
  • Naucz się zapobiegać, rozpoznawać i działać podczas zagrożenia. Sprawdź, jak wygląda sytuacja i jaki jest stan ewentualnych poszkodowanych. Zadzwoń pod nr 112 lub na pogotowie (999), straż pożarną (998) i zadbaj o poszkodowanych do czasu przybycia pomocy.
  • Jeżeli umiesz dobrze pływać zostań ratownikiem WOPR, sam nauczysz się wiele o zasadach bezpieczeństwa nad wodą a w razie potrzeby będziesz mógł skutecznie udzielić pomocy innym.